EXPOSITIE
vrijdag 21 december 2018 t/m zondag 3 februari 2019
Expositie met bijzondere fotografie van Bas van der Poel, waarin hij een passie voor de schoonheid van verval toont, en met stenen beelden van Ton van Os, die zich vooral laat leiden door de vorm van de steen.
De feestelijke opening vond plaats op zondag 6 januari 2019.
De tentoonstelling begon al in 2018 om zodoende het kerstreces te overbruggen. In de periode van 21 t/m 30 december 2018 waren er dus geen openingsuren en geen gastvrouwen/-heren, maar de expositie was wel zichtbaar vanachter glas tijdens de openingsuren van het Dorpshuis Badhoevedorp.
BAS VAN DER POEL BIJZONDERE FOTOGRAFIE
Bas van der Poel is een fotograaf met een passie voor de schoonheid van het verval. Hiervoor bezoekt hij plekken die normaal afgesloten zijn voor publiek om daar foto's te maken van 'The Colors of Decay'. Deze gebouwen kunnen leegstaande ziekenhuizen, vergeten boerderijen, afgesloten fabrieken, vervallen kastelen en landhuizen of verlaten kerken zijn. Het bezoeken van de gebouwen is vaak gevaarlijk vanwege de staat waarin zij verkeren. Maar hij gaat die uitdaging niet uit de weg voor die ene mooie plaat. Met zijn foto's probeert hij de mensen mee te nemen in de wereld van het verval en de sfeer neer te zetten zoals hij die voelde op de betreffende locatie, daarbij gebruik makend van natuurlijk licht. De serie 'De facto' is een serie welke gemaakt is tijdens zijn reis door Georgië en Abchazië, een voormalige provincie van Georgië, die zich in 1992 onafhankelijk verklaarde gevolgd door een bloedige oorlog. Zowel Georgië als Abchazië hebben zeer geleden onder de oorlog en het verval is daarin dan ook goed terug te zien.
TON VAN OS STENEN BEELDEN
Ton van Os volgde 15 jaar geleden een workshop beeldhouwen in steen. Hij vond het zo verrassend om een stuk steen te bewerken en de natuurlijke vorm van de steen te volgen en te combineren met scherpe geometrische lijnen dat hij het besluit nam zich hierin verder te ontwikkelen, o.l.v. Bert Venema (Haarlem) en Ester Velseboer (Vijfhuizen). Zijn beelden in speksteen, albast, serpentijn en seleniet, zijn abstract. Nadat de vorm definitief is begint de magie van het polijsten waarbij verrassende kleurnuances van de steen naar voren komen, die versterkt worden door de wasbewerking. Hij geeft zijn beelden nooit een naam, de toeschouwer kan er in zien wat hij of zij wil zien. Belangrijk is om bij iedere stenen beeld een passende sokkel, kleur en vorm, te zoeken.