|
Badhoevedorp
1171 CZ
Snelliuslaan 35,
Dorpshuis Badhoevedorp,
bezoekers: 1442624
© Galerie Kunst 2001
EXPOSITIE
Vrijdag 18 oktober t/m zondag 17 november 2024
Expositie met sculpturen van diverse materialen van Hans Peters en olieverfschilderijen van Rogier Oversteegen. Het werk van beide kunstenaars nodigen de toeschouwer uit de poëzie en schoonheid erin te ontdekken en te ervaren.
De opening van de expositie vond plaats op zondag 20 oktober 2024.
HANS PETERS SCULPTUREN VAN DIVERSE MATERIALEN
De beeldhouwer Hans Peters is ca 15 jaar geleden naast zijn beroep als interieurarchitect (European Master) begonnen met het maken van sculpturen, eerst in klei en metaal, naderhand in kunststof/acryl. Uit dikke bladen wordt eerst de vorm gezaagd, gevijld en geschuurd. Daarna wordt met een flinterdunne grondlaag en een papje een harde massa gecreëerd. Vervolgens wordt het object nog gepatineerd in een kleur die op brons lijkt. De meeste ontwerpen hebben een metafoor, staan voor iets en dat is in Hans’s werk heel duidelijk zichtbaar. In de meeste sculpturen gaat de vorm voor de inhoud. Er zijn geen diepe gedachten achter ingewikkelde en moeilijk te begrijpen concepten. Het werk is er om het oog te strelen en de zinnen te behagen. De kunst stelt je op je gemak en moet daarom mooi zijn, zodat je je er comfortabel bij voelt. “Schoonheid begint bij degene die het aanschouwt” is een gezegde van David Humes, een Schotse filosoof, waar Hans Peters volledig achter staat.
ROGIER OVERSTEEGEN SCHILDERIJEN
Rogier Oversteegen, wonend en werkend in Middenbeemster, is naast kunstenaar ook wiskundedocent en kunstcoördinator op het Montessori Lyceum in Amsterdam. Zijn werk is, zoals hij zelf zegt, nogal constant in zoverre dat hij in de afgelopen 30 jaar een aantal thema’s als natuur, architectuur en techniek steeds weer oppakt en verder ontwikkelt. Hij houdt zich veelal bezig met het schilderen in olieverf van architectonische objecten, zoals fabrieksruimten, kerken en ruïnes. Daarnaast zijn de natuur, patronen en ornamenten ook altijd inspiratiebronnen geweest. Een kernthema in zijn werk is ‘gelaagdheid’: meerdere voorstellingen ontmoeten elkaar op het doek en gaan een dialoog aan. Rogier Oversteegen ziet dit als poëzie in beelden waarbij de beelden heel associatief gebruikt worden en dus geen eenduidige betekenis hebben. Hij laat veel over aan de invulling/fantasie van de toeschouwer.