|
Badhoevedorp
1171 CZ
Snelliuslaan 35,
Dorpshuis Badhoevedorp,
bezoekers: 1440213
© Galerie Kunst 2001
EXPOSITIE
Vrijdag 26 november 2021 t/m januari 2022
In tentoonstelling ‘Betaalbare Kunst’ lieten zeven kunstenaars in verschillende disciplines hun werk zien. De werken waren zo uitgekozen dat iedere bezoeker zijn of haar hart kon ophalen om iemand of zichzelf te onthalen met een geschenk in allerlei variaties. De aangekochte werken konden direct worden meegenomen.
Naar aanleiding van de hoge besmettingscijfers van het Coronavirus ging de vernissage op zondag 28 november niet door.
PETRUS GRIEPINK PORSELEIN
In het huidige porselein van Petrus Griepink (1947) vind je onmiskenbaar het verleden terug waar voor hem als antiekrestaurator nauwkeurigheid een eerste vereiste was. De discipline waar hij indertijd voor heeft gekozen komt mede door zijn moeilijkheidsgraad weinig voor en kom je dan ook zelden tegen. Het merendeel van zijn werk is met de hand opgebouwd uit tientallen laagjes porseleinklei die van te voren zijn ingekleurd met hittebestendige keramische kleurstoffen die op 1260 graden worden meegebakken. De materie heeft zijn eigen wetmatigheden en vraagt naast materiaal kennis en technische vaardigheid ook een gezonde portie creativiteit en zin voor vormgeving om te kunnen komen tot een ‘eigen manier van werken’.
EVELIEN DE KRUYF GLAS(BLAAS)KUNST
Evelien de Kruyf, opgeleid tot glas instrumentmaker (laboratorium glaswerk), maakt sinds 2004 met dezelfde technieken aangevuld met creativiteit ook kunstobjecten in haar atelier in Vaassen. Zij geeft zich gespecialiseerd in het insmelten van figuren in druppels en bollen. Zij kan op deze manier een heel klein en fijn object maken dat dan door de bol of druppel beschermd wordt. Door dit geheel met water te vullen lijkt het dan een massief geheel.
JOKE LAAN SCHILDERIJEN
Joke Laan, wonend en werkend in Haarlem en al vele jaren als verpleegkundige werkzaam binnen de gezondheidszorg, raakte in 2012 geïnspireerd door Isaac Israëls tijdens een expositie in De Hallen te Haarlem, vanwege zijn manier van schilderen en zijn kleuren. Na wat probeersels bij vriendin Tecla Trossen en lessen bij Willem Bergisch, heeft zij daarna ca. 2 jaar geschilderd bij Studio A’rtistiek, o.l.v. Sjaak Janssen. Het alledaagse inspireert haar, zoals het strand, de zee en de fascinerende kleuren van de lucht, maar ook het vrouwelijke lichaam met al haar rondingen. Haar voorkeur ligt bij olieverf op doek.
CEES SMIT GRAFIEK TEKENINGEN EN SCHILDERIJEN
Cees Smit (Edam 1957) woont in Amsterdam en werkt in Holysloot. Hij maakt grafiek, hoofdzakelijk etsen, maar ook litho’s, sjabloondrukken, materiaaldrukken en combineert deze technieken in zijn werk. Hij bindt zijn werk vaak in boeken in kleine oplagen en schrijft er gedichten bij. Hij werkt aan, zoals hij zelf zegt, “series met thema’s rond het landschap en de herinnering. Landschappen activeren het geheugen maar leiden het ook vaak om de tuin: vormen landschappen de herinnering, of juist andersom?”
LIDIA VERSCHOOR SCHILDERIJTJES EN PAPIER-MACHÉ
Wanneer je Lidia Verschoor’s fantasiewereld binnenstapt valt een kleurrijke collectie aan kunstwerken op. Haar leven staat helemaal in het teken van de kunst en zij droomt over een leven vol kleur. Op de tentoonstelling van Betaalbare Kunst zijn schilderijtjes en papier-maché objecten te zien, waarin dit leven vol kleur heel zichtbaar gemaakt is.
MARTIJN WEESING GRAFIEK EN HOUTSNIJKUNST
Naast beeldend kunstenaar is Martijn Weesing ook docent Natuur en Techniek aan de lerarenopleiding iPabo te Amsterdam. Hij maakt voornamelijk etsen en houtsneden. De uitgangspunten van zijn grafisch werk zijn de natuur, het landschap en dieren. Zijn grote inspiratiebron is de Gouden-eeuwer Hercules Seghers, die met steeds weer nieuwe etstechnieken experimenteerde, een groot pionier en vernieuwer van zijn tijd.
ANNEKE WESTERBOS SIERADEN VAN GLAS
Glas is voor Anneke Westerbos hèt favoriete materiaal bij het creëren van haar sieraden. Het is een fascinerend product, hard en toch kwetsbaar, doorzichtig als het licht erdoor heen valt. De schittering is altijd anders en daardoor des te verrassend. De componenten zijn puur en simpel. De ontwerpen volgen het glas. Door de grotere kralen hol te maken is het sieraad niet zwaar om te dragen. Zij probeert het glas voorzichtig een idee op te leggen door de kleurencombinaties, transparant glas met opaal te mixen, soms een glimmer van metaal erin te stoppen. Haar sieraden met de glaskralen zijn altijd uniek en gaan bij normaal gebruik jaren mee, maar zijn niet bestand tegen vallen.