|
Badhoevedorp
1171 CZ
Snelliuslaan 35,
Dorpshuis Badhoevedorp,
bezoekers: 1440184
© Galerie Kunst 2001
EXPOSITIE 'BETAALBARE KUNST'
Vrijdag 20 november t/m zondag 20 december 2015
Expositie met betaalbare werken van Atie van der Brink, Cindy Root, Toos van Dishoeck, Wendy Tjalma, Albert Kuik, Niek Bruynzeel, Ronald Pessel, Anneke Westerbos en Sabine Sloots.
De opening vond plaats op zondag 22 november 2015.
Klik op afbeelding voor PDF van affiche
ATIE VAN DER BRINK OLIEVERFSCHILDERIJEN |
||
Atie van der Brink (1938) is pas na een werkzaam leven als kleuterleidster, op latere leeftijd gaan schilderen. Uit hoofde van haar beroep heeft zij altijd veel getekend. Door cursussen en workshops heeft zij kennisgemaakt met verschillende materialen. Het prettigst vindt zij het werken met olieverf, maar zij gebruikt ook wel acrylverf. Zij is bijna 15 jaar lid van het olieverfcollectief, dat iedere week bij elkaar komt. In de expositie laat zij schilderijen in de formaten 50 x 40 en 30 x 24 cm zien. | ||
|
||
Cindy Root is opgegroeid in Amstelveen, maar heeft jarenlang in het buitenland gewoond, o.a. in Roemenië waar zij begonnen is met het maken van een project in de kunstklas van kunstenaar Trienette Meester. Met haar project ontwikkelde zij haar stijl op papier met pastelkrijt met vrolijke kleuren. In 2012 besloot zij in Nederland haar werk ook buitenshuis te laten zien onder de naam CrayonArt. De Hollandse voorstellingen en bijzondere Amsterdamse gebouwen en bezienswaardigheden werden haar handelsmerk. Zij heeft haar werk uitgebreid met het maken van dozen. In opdracht kan zij een geboortehuis, een plek met herinneringen maken en met pastelkrijt kleur geven aan iemands bijzondere plek. Cindy brengt voor deze expositie pastelkrijttekeningen en doosjes mee. |
||
|
||
Toos van Dishoeck maakt sinds een aantal jaren exclusieve tassen van duurzame materialen zoals vijverfolie, afdekfolie, brandslang, vrachtwagenbinnenband en asfaltfolie, altijd in combinatie met echt, maar vaak bijzonder leer. Alle tassen zijn uniek, zij maakt er altijd maar één van. Toch zijn zij door haar eigen bijzondere stijl heel herkenbaar als een ‘ToosTassen-tas’. Al eerder heeft Toos van Dishoeck haar bijzondere tassen laten zien in Galerie Kunst 2001, wat een groot succes was. | ||
|
||
Wendy Tjalma (1973) valt vooral voor de charme van het dagelijkse leven en kiest in haar werk meestal voor opmerkelijke eenvoudige en herkenbare onderwerpen. Met veel en felle kleuren en met een vleug humor beeldt zij haar onderwerpen af in een onverwachte setting. Haar werk is figuratief, waarbij zij streeft naar frisse, vrolijke en aantrekkelijke beelden, die vaak een glimlach oproepen bij de toeschouwer. Het liefst schildert zij met acrylverf op papier of op onopgespannen doek: Grof opzetten met een grote kwast, de donkere vlakken neerzetten, langzamerhand met meer kleur het “licht” in het werk brengen en afmaken met sprankelende kleuraccenten. En dat alles gaat in een hoog tempo, want ‘snel is goed, snel laat beweging zien, snel laat het leven’. De harde ondergrond bevordert die snelheid. Wendy maakt tevens deel uit van het organisatieteam van Kunstlijn Haarlem, een groot en zeer toonaangevend evenement voor hedendaagse kunst in Haarlem en omstreken. |
||
|
||
Albert Kuik (1950) kwam in 1983 voor het eerst in aanraking met de grafische kunst en sindsdien heeft deze kunstuitdrukking hem niet meer losgelaten. Het boeiende van de etstechniek vindt hij de diversiteit aan bewerkingen, die deze techniek vraagt. Gaandeweg is hij steeds korreliger gaan werken door te stippelen, te werken met verdunde – kwetsbare – afdeklak, schuurpapier, staalborstels enz. Het toepassen van experimentele grafische technieken heeft voor hem zo zijn eigen bekoring, en dat uitte zich in een surrealistische weergave van beelden. Toen het voor hem door de ziekte van Parkinson moeilijker werd het etsprocedé technisch uit te voeren, legde hij zich toe op de fotografie. De door hem zelf gemaakte foto’s gebruikt hij in een creatief proces met hedendaagse computertechnieken om tot verrassende voorstellingen te komen. | ||
|
||
Het landschap - in de ruimste zin - en het ‘gedroomde’ zijn kort samengevat de twee thema’s die samenkomen in het werk van Niek Bruynzeel (1952). Niet alles staat van tevoren vast, intuïtie en het materiaal zelf zetten hem regelmatig op een spoor. Het is moeilijk te omschrijven en klinkt ingewikkelder dan het is, maar zijn werk is af als het voor zijn gevoel ‘klopt’. Niek Bruynzeel woont en werkt in Amsterdam en laat in deze expositie kleine olieverfschilderijen op linnen zien. | ||
RONALD PESSEL SCHILDERIJEN |
||
Ronald Pessel is zijn leven lang al bezig met het maken van schilderijen met allerlei materialen, zoals pur-schuim, afgedankte wol, ijzerdraad etc. Zijn wereld is fantasierijk, blij en bestaat uit alle kleuren van de regenboog. Zijn passie ligt nu in het beschilderen van diverse objecten met Colourful World- thema’s, zoals hij ze zelf heeft genoemd, een richting en schildertechniek, waarin hij zijn creativiteit onbevangen kwijt kan. Zijn werken hebben een duidelijk eigen handschrift en kenmerken zich door een vrij kleurgebruik die hij heel gecontroleerd vangt in lijntjes en contouren. Zijn veel gebruikte motieven zijn één-dimensionaal, decoratief en ogenschijnlijk naïef terwijl het kleurgebruik ontwapenend is. |
||
|
||
Sabine Sloots, woonachtig en werkzaam in Badhoevedorp, is ongeveer 16 jaar bezig met glass fusing objecten, het versmelten van glas in een glasoven. Na diverse cursussen en workshops gevolgd te hebben om kennis te vergaren van de verschillende technieken en mogelijkheden hierin, is zij zichzelf gaan ontwikkelen in deze materie. Glas spreekt haar zeer aan, vooral door de vaak mooie lichtval en zonneschijneffecten. Gebruikmakend van verschillende soorten glas, diverse poeders, verven, koperdraad, mallen enz. komt zij tot het gewenste resultaat. Zij probeert en maakt steeds iets anders omdat het spannend is om met glas te experimenteren en te fantaseren. Haar werk bestaat o.a. uit schalen, raamhangers, sieraden en objecten. Vanaf 2000 heeft Sabine zeer regelmatig deelgenomen aan tentoonstellingen bij galeries, aan kunstmarkten en atelierroutes in Nederland. |
||
|
||
Anneke Westerbos heeft textiele werkvormen gestudeerd en lange tijd als stylist gewerkt. Sinds een paar jaar werkt zij met glas. Zij vindt het een fascinerend product. Doorzichtig en schitterend, altijd anders als het licht er doorheen schijnt, en daardoor verrassend en mooi. De componenten gebruikt in de sieraden zijn puur en simpel. De ontwerpen volgen het glas, less is more. De sieraden zijn altijd uniek, geen twee zijn er gelijk en met de grote kralen niet te zwaar om te dragen omdat ze hol zijn. Het proces van verhitten gaat met een zuurstof/propaanvlam en vergt grote concentratie. Anneke gaat mee met de vorm die het glas toestaat en probeert het glas voorzichtig haar idee op te leggen; met kleuren combinaties, transparant glas met opaal, soms met een glimmer van metaal. Alles is mogelijk. Na het branden gaat het glas in een (computergestuurde) oven om langzaam af te koelen. Dit is nodig om de spanning uit het glas te halen zodat het niet spontaan knapt. Bij normaal gebruik kan een glazen sieraad jaren mee, het is alleen niet bestand tegen vallen. |
KIDZ&KUNZT MET ANNEKE WESTERBOS
Op vrijdag 18 december 2015 bezocht groep Groep 5A van juf Ilse van de Rietveldschool in Badhoeverdorp de galerie. Anneke Westerbos liet de kinderen kennismaken met het proces van glasblazen en het maken van glazen kralen en sieraden.
Een impressie van de middag: