|
Badhoevedorp
1171 CZ
Snelliuslaan 35,
Dorpshuis Badhoevedorp,
bezoekers: 1440203
© Galerie Kunst 2001
EXPOSITIE 'CONTRASTEN'
Vrijdag 28 augustus t/m zondag 4 oktober 2015
Klik op afbeelding voor kopie poster (pdf).
BEN HAVEMAN SCHILDERIJEN
Ben Haveman (Meppel 1950) is sinds 2004 aan het schilderen. Voortbordurende op de mozaïekachtige tekeningen, die hij aanvankelijk maakte, begon hij met het schilderen in vlakken en lijnen, waarbij de kleuren voor de intensiteit drie keer werden overgeschilderd. De lijnen vormden eigenlijk een begrenzing in denken en doen. Pas toen de lijnen werden weggelaten ontstond er een vrije expressie die doet denken aan de werken van de Cobra-beweging. Door deze ontwikkeling zijn er geleidelijk aan meerdere stijlen ontstaan, die hij allemaal beheerst en die qua uitvoering uniek zijn in Nederland.In welke stijl ook geschilderd, zijn karakteristieke en moderne schilderwerken zijn nooit geheel abstract, altijd bevatten ze herkenbare elementen, zoals mensen en vogels, en kenmerken zich altijd door krachtige kleuren en ingewikkelde patronen met beweging.
Intussen heeft Ben Haveman al vele nationale en internationale exposities op zijn naam staan en zijn er tientallen publicaties over zijn werk verschenen.
LAURENS SEVERIJNEN BRONZEN BEELDEN
Laurens Severijnen (1944) woont en werkt in Haarlem en maakt sinds ca. 30 jaar bronzen beelden, die al heel vroeg al zijn aandacht trokken. In het begin werkte hij met was, klei en gips. Bij Karien Froeling in Abcoude volgde hij een cursus boetseren. Diverse cursussen volgden zoals het werken naar model, portret/buste maken bij Marian Sanders, het maken van mallen en het patineren. Van Karel Gomes leerde hij veel over het ritme van beelden. Nu werkt hij voornamelijk nog met was, waarna de beelden in brons worden gegoten.Mensen en dieren, maar ook afbeeldingen of foto’s zijn zijn inspiratiebronnen. Zijn beelden zijn figuratief en toegankelijk en verwijzen altijd naar iets of iemand. De uitdaging zit voor hem altijd tussen het uit willen drukken van een innerlijk idee of gevoel en de daarbij passende anatomische verhoudingen.
Laurens Severijnen heeft o.a. geëxposeerd in het Glazen Huis in Amstelpark in Amsterdam en neemt sinds enkele jaren deel aan de Vijfhoekkunstroute in Haarlem. Hij onderhoudt regelmatig contacten met kunstenares Veronica de Voogd en de beeldend kunstenaar Ruud Zweypfennig, die eerder stadsbeeldhouwer van Haarlem was.
KIDZ&KUNZT MET LAURENS SEVERIJNEN
Groep 5 ONS kwam op vrijdag 18 september op bezoek bij Laurens Severijnen in Galerie Kunst 2001.Laurens, die met figuratieve bronzen beelden exposeert in Galerie Kunst 2001, deed de kinderen van juf Marjo versteld staan dat hij alle beelden zelf had gemaakt. De mensenbeelden zijn waarheidsgetrouw maar in zo’n spannende houding dat de kinderen zelf ook probeerden hoe je in evenwicht blijft als je de houding van het beeld uitprobeert.
Het meest spannend was toch wel dat de beelden geen kleren dragen.. dus kwamen ze met de vraag: waarom zijn ze bloot? Laurens vertelde dat dat in de kunst al gebeurt vanaf de oudheid . Mooie atletische lichamen werden zonder kleren uitgebeeld omdat de helden van de arena bij het ontstaan van de Olympische Spelen ook zonder kleren hun sport bedreven en hun spieren dan goed te zien zijn. Ja en het lichaam is ook heel mooi en daarom is het voor kunstenaars fijn om een lichaam te kiezen als onderwerp.
Volgens de kinderen maakt Laurens ook wel hele mooie dieren, en om te demonstreren hoe je zelf zo’n beeld zou kunnen maken liet hij hen zien hoe dat gaat: hij toonde een plank met daarop een “basisconstructie” van ijzerdraad waar omheen hij zijn beeld dan opbouwt met propjes was. Natuurlijk mocht de groep die taaie was zelf ook even voelen. Als het wassen beeld klaar is, dan komt er vloeibaar gips omheen zodat de vorm van het wassen beeld in het gips komt. De groep zelf wist dat gips hard wordt als het droogt, en als je het gips later ook nog eens warm maakt, dat dan de was wegsmelt en eruit loopt, Dan heb je een mal in gips. Brons is metaal dat moet wel heel erg heet worden gemaakt tot het vloeibaar is zodat je ermee kunt gieten in de gipsmal. Dat doen de bronsgieters. Uit de geïnteresseerde groep kwam dan ook de vraag hoe Laurens dat doet bij zo’n dikke grote uil.. Laurens verklapte zijn truc: hij stopt een andere vulling erbij binnenin de uil.
Uit de vragen bleek wel dat de kinderen nadachten over het moeilijke proces, en dat het maken van een beeld van steen duidelijk anders moet dan bij een beeld van brons. Dolenthousiast gingen ze hun favoriete beeld natekenen. Jammer dat de tijd gevlogen was en de groep op tijd weer op school terug moest zijn. Juf Marjo gaat er in de klas mee verder door met de kinderen een beeld van klei te maken, geïnspireerd door de ontmoeting met Laurens. De laatste vraag van de groep was: hoe oud bent u eigenlijk? Waarop Laurens reageerde dat hij wel al een heel stuk ouder is, maar dat iedereen, dus ook de kinderen van groep 5 plezier kunnen beleven aan het zelf maken van een beeld, en dat je je eigenlijk op iedere leeftijd “kunstenaar” kunt voelen.